Μέσα στον Αύγουστο, η εξέγερση των κρατουμένων μεταναστών στην Αμυγδαλέζα μάς θύμισε ότι η πρακτική του συρματοπλέγματος, πρακτική που ακολουθεί τα βήματα παντός είδους στρατοπέδων συγκέντρωσης του 20ού αιώνα, ζει και βασιλεύει στη χώρα μας κι ας έχουμε περάσει στον 21ο αιώνα.
Κάθε όριο, κάθε σύνορο, κάθε συρματόπλεγμα αποσκοπεί στην εξασφάλιση του «καλού» από το «κακό», του «νόμιμου» από τον «παράνομο», του «κανονικού» από το «διαφορετικό». Ιδεολογικές εκστρατείες, ευφημισμός, μασκαρέματα, νέες τεχνολογίες επιχειρούν να αποκρύψουν τη σημασία αυτών των διαχωρισμών, αυτών των συνόρων που ευνοούν κάθε ταξική εξουσία, γιατί αποδυναμώνουν τους ήδη αδύναμους. Όμως, η λογική του συρματοπλέγματος, της ωμής διαχωριστικής βίας αποκαλύπτεται σε κάθε μας βήμα.
Του
Ολιβιέ Ραζάκ*
Το αγκαθωτό συρματόπλεγμα το επινόησε ένας αμερικανός αγρότης, ο Τζόζεφ Γκλίντεν, το 1874, για να περιφράξει την ιδιοκτησία του. Σχεδόν αμέσως, όμως, μεταβλήθηκε σε πολιτικό εργαλείο πρώτης σπουδαιότητας. Μέσα σε έναν και μισό αιώνα από τότε, χρησιμοποιήθηκε για να περιορίσει τις εκτάσεις των ιθαγενών της Αμερικής, να φυλακίσει πληθυσμούς ολόκληρους στη διάρκεια του πολέμου της ανεξαρτησίας της Κούβας (1895 – 1898) ή στο δεύτερο πόλεμο των Μπόερς στη Νότια Αφρική (1899 – 1902). Συνόδεψε τη φρίκη του πρώτου παγκοσμίου πολέμου, ενώ χρησίμευσε για τον εγκλεισμό στα στρατόπεδα συγκέντρωσης και εξόντωσης των ναζί.
Στην ουσία, το αγκαθωτό συρματόπλεγμα «τύπου Γκλίντεν» έχει πια περιοριστεί στην αγροτική χρήση. Όταν είναι να απωθηθούν άνθρωποι, τώρα πια προστρέχουν στο λεπιδοφόρο σύρμα: πάνω στο σύρμα έχουν προσαρμοστεί μικρές κοφτερές λάμες, που τρυπούν και ταυτόχρονα κόβουν όποιον επιχειρεί να περάσει. Η μορφή της λάμας ποικίλλει ανάλογα με τη χρήση για την οποία προορίζεται το σύρμα: από την απλή αποτροπή ως το θανάσιμο τραυματισμό.
Είναι εκπληκτική η δυνατότητα αυτού του τόσου απλού εργαλείου να αντιστέκεται στο χρόνο. Μέσα σ’ έναν αιώνα καταιγιστικής τεχνολογικής προόδου, που έθεσε σε αχρηστία πλήθος προϊόντων της νεωτερικότητας , παραμένει αρκετά αποτελεσματικό στην εκπλήρωση των απαιτήσεων που έχει κάποιος από αυτό: να οριοθετεί το χώρο, να χαράζει στο έδαφος διαχωριστικές γραμμές. Σ’ αυτό το ρόλο υπερέχει. Μπορεί να καλύπτει αποστάσεις τεράστιες και να υπηρετεί πολλαπλές ανάγκες: προστασίας, οχύρωσης, εγκλεισμού... Κι όλα αυτά μ’ ένα σύρμα «κοσμημένο» με μικρές ακίδες. Η απόσταση ανάμεσα στην απλότητα του αντικειμένου και τη σημασία των αποτελεσμάτων του τονίζει ακόμα περισσότερο την εκτίμηση ότι η τελειότητα στην επεξεργασία ενός εργαλείου άσκησης εξουσίας δεν έχει ως μέτρο την τεχνική του λεπτότητα, ότι η ισχύς του δεν σχετίζεται αναγκαστικά με μια έκλυση ενέργειας, ή ακόμα ότι η μεγαλύτερη βία δεν είναι αυτή που προκαλεί τη μεγαλύτερη εντύπωση.
Μπορεί το αγκαθωτό σύρμα να μην το συναντούμε πια σε μεγάλη έκταση στο τοπίο των φιλελεύθερων δημοκρατιών, αλλά δεν έχει πλήρως εκλείψει (θα μπορούσαμε άλλωστε να το φανταστούμε να οριοθετεί τα γραφεία, τα σούπερ μάρκετ και τους κήπους, ή να χρησιμοποιείται από τις δυνάμεις καταστολής στις διαδηλώσεις). Το βλέπουμε να υπάρχει ακόμα παντού, σ’ όλες τις χώρες όχι όμως όπου νά ’ναι. Περιφράσσει αγρούς και λιβάδια, σκαρφαλώνει στις μάντρες επικίνδυνων εργοστασίων, στρατιωτικών μονάδων, φυλακών αλλά και κάποιων κατοικιών που ανησυχούν. Ορίζει συνοριακές γραμμές γεμάτες ένταση και μέτωπα μάχης...
Το αγκαθωτό σύρμα λειτουργεί σαν ένα μέσο που αναδεικνύει τις διαφορές στην πολιτική διαχείριση του χώρου. Γιατί, άραγε, το συναντούμε συχνά πάνω στις μάντρες των πλουσίων στη Νότια Αφρική, ενώ αυτό δεν συμβαίνει στη Γαλλία; Γιατί η αστυνομία ή ο στρατός μπορούν με ευκολία να το χρησιμοποιούν για να σταματήσουν μια διαδήλωση στους δρόμους των Φιλιππίνων ή της Βραζιλίας, ενώ οι δυνάμεις καταστολής της Ευρώπης συνηθίζουν να φράζουν το δρόμο οχυρωμένοι πίσω από ασπίδες φτιαγμένες από πλεξιγκλάς;
Η απάντηση έχει τουλάχιστον τρία σκέλη. Πρώτα απ’ όλα πρέπει να λάβουμε υπόψη το επίπεδο βίας που υφίσταται σε κάθε κοινωνία. Η οχύρωση των πλούσιων κατοικιών σχετίζεται με τη βιαιότητα των κοινωνικών ανισοτήτων, που συμβάλλει, άλλωστε, στη σκλήρυνσή της. Το επίπεδο ευαισθησίας στην άσκηση βίας πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη. Τελευταίος παράγοντας που παίζει ρόλο, είναι η γεωγραφική ποικιλομορφία της εξουσίας που επικαλείται τα διάφορα μέσα: οι αντιλήψεις για το συρματόπλεγμα δεν είναι ίδιες στην Ευρώπη, την Κίνα ή την Αφρική, ιδίως στο βαθμό που υφίσταται μια διαφορετική σχέση με τα ιστορικά αντικείμενα που συμβολίζει το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, όπως είναι τα στρατόπεδα, η γενοκτονία...
Αυτοί οι τρεις παράγοντες σκιαγραφούν τελικά μια πολιτική γεωγραφία του αγκαθωτού συρματοπλέγματος, η οποία δεν αντιστοιχεί στις συμβατικές πολιτικές διαχωριστικές γραμμές (δημοκρατία εναντίον δικτατορίας). Η απάντηση στο ερώτημα «συρματόπλεγμα ή όχι συρματόπλεγμα;» είναι ένας αρκετά καλός δείκτης της πολιτικής τεχνολογίας και του είδους των σχέσεων μεταξύ κυβερνώντων και κυβερνούμενων.
Στις δυτικές κοινωνίες, η προσφυγή στο συρματόπλεγμα σημαίνει καταπίεση, αν λάβουμε υπόψη την καταστροφική ιστορική χρήση του. «Οι οχυρώσεις, τα συρματοπλέγματα, τα παραπήγματα, οι αγχόνες, οι θάλαμοι αερίων και τα κρεματόρια» των στρατοπέδων συγκέντρωσης και εξόντωσης του Άουσβιτς – Μπιρκενάου είχαν εγγραφεί στην παγκόσμια κληρονομιά σαν «σύμβολα απανθρωπιάς του ανθρώπου απέναντι στον άνθρωπο στον 20ό αιώνα».
Είναι εύγλωττος ο συμβολισμός του λογότυπου της Διεθνούς Αμνηστίας, ένα κερί που περιβάλλεται από αγκαθωτό σύρμα. Να σημειώσουμε ότι η αρνητική συμπαραδήλωση μπορεί να αναστραφεί, όταν πρόκειται για την ανατροπή ενός καθεστώτος. Το 1989, η Ουγγαρία αποφάσισε να κάνει ένα σημαδιακό βήμα προς τη Δύση: «Με μια συμβολική κίνηση ο υπουργός Εξωτερικών έκοψε μαζί με τον συνάδελφό του της Αυστρίας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα που σηματοδοτούσε την ύπαρξη σιδηρού παραπετάσματος ανάμεσα στην Αυστρία και την Ουγγαρία», όπως σημείωνε σε συνέντευξή του στη «Μοντ» ο Γκίλα Χορν.
Το ισχυρό συμβολικό φορτίο του αγκαθωτού συρματοπλέγματος το αναδεικνύει σε πολιτικό εργαλείο που έχει τόσο υψηλότερο κόστος όσο μεγαλύτερη είναι η ευαισθησία απέναντι στη βία και η επιθυμία να μη θίγονται η υλική υπόσταση των ανθρώπων, οι ιδέες και οι τα συναισθήματα «Nolimetangere» («να μη με θίγει κανείς» απαιτεί η λατινική ρήση).
«Στις δυτικές κοινωνίες», γράφει ο φιλόσοφος Αλέν Μπροσά, «η ενίσχυση του παραδείγματος αυτού τείνει να εξελιχθεί σε πραγματική φοβία απέναντι στην επαφή».Το αγκαθωτό σύρμα αντιπροσωπεύει έναν υποφερτό τρόπο διαχωρισμού των σωμάτων μέσα στο χώρο. Ο κίνδυνος να υποστείς την τραυματική επαφή με τις ακίδες ή τις λάμες του συρματοπλέγματος θεωρείται μη αποδεκτός, όπως και η υποχρέωση να υποστείς τη θέα του.
Ωστόσο, η προστασία αυτής της κατάστασης του μη θίγειν και θίγεσθαι υποθέτει χωρικούς διαχωρισμούς. Ακόμη και στους χώρους που είναι όλο και πιο δύσκολο να χρησιμοποιηθεί αγκαθωτό σύρμα, οι οριοθετήσεις δεν εξαφανίζονται: γίνονται πιο διακριτικές, λιγότερο αιχμηρές. Ακριβέστερα, γίνεται ένα παιχνίδι αντίθεσης ανάμεσα, από τη μια μεριά, σε τακτικές ευφημισμού της χωρικής βίας, που απαιτούν την απουσία επιθετικών εργαλείων, όπως το αγκαθωτό σύρμα, και, από την άλλη, σε τακτικές αποτροπής που στηρίζονται στην ορατή βιαιότητα.
Ο ευφημισμός είναι πρώτα απ’ όλα μια τακτική του λόγου, που συνίσταται στην αντικατάσταση ενός όρου από έναν άλλο, που έμμεσα λέει το ίδιο πράγμα. Έτσι, τα στρατιωτικοποιημένα σύνορα γίνονται «αποστρατιωτικοποιημένες ζώνες» ή «ζώνες ασφαλείας».
Αλλά ο ευφημισμός δεν είναι μόνο γλωσσικός, είναι και αισθητικός, τεχνολογικός, αρχιτεκτονικός, γεωγραφικός. Ας πάρουμε το παράδειγμα των φυλακών για ανηλίκους που έχουν κατασκευαστεί τα τελευταία χρόνια: όπως παρατηρεί το γαλλικό υπουργείο Δικαιοσύνης, «η εικόνα του σωφρονιστικού κτιρίου έχει ηθελημένα υποβαθμιστεί με ένα αρχιτεκτονικό χειρισμό που εξασφαλίζει καλύτερη προσαρμογή και ολοκλήρωση στο περιβάλλον». Η χωρική βία ασκείται, αλλά εξοικονομώντας το πολιτικό κόστος από την άμεση και χωρίς ψιμύθια άσκησή της.
Εξ ου και ο ενθουσιασμός που παρατηρείται για τη φυτική περίφραξη. Μια γαλλική επιχείρηση κατέθεσε το 2005 την έννοια του «φυσικού αμυντικού φράχτη». Πρόκειται για «μια καινοτομία φιλική προς το περιβάλλον, διακοσμητική και αδιαπέραστη», σύμφωνα με το διαφημιστικό φυλλάδιο. Με ένα συνδυασμό αγκαθωτών θάμνων, οι φράχτες αυτοί νέου τύπου κατασκευάζουν ένα εμπόδιο εξίσου αποτελεσματικό με το αγκαθωτό σύρμα, με παραπλήσιο κόστος και με μια ουδέτερη, δηλαδή ευχάριστη, αισθητική. Σαν ένα αγκαθωτό σύρμα που έχει το πλεονέκτημα να ανθίζει την άνοιξη...
Σε άλλες περιπτώσεις τα φυτά χρησιμοποιούνται για να κρύψουν τους μεταλλικούς φράχτες. Σ’ αυτό το πλέγμα λουλουδιών και αγκαθιών συμπλέκονται η τακτική και η ποίηση της εξουσίας «για να δημιουργήσουν ονειρεμένους κήπους, ησυχαστήρια σε αρμονία με το οίκημα και τους ιδιοκτήτες του προσφέροντας την άνεση της ηρεμίας και της ασφάλειας με τη διακοσμητική αντίληψη της αδιαπέραστης φυτικής περίφραξης», σύμφωνα πάντα με το διαφημιστικό φυλλάδιο της εταιρείας.
Σε διαφορετικές περιπτώσεις ο ευφημισμός χρησιμοποιείται για την ενίσχυση της αποτρεπτικής δύναμης. Για την απόκρυψη των βίαιων μέσων –ο ανθισμένος φράχτης που κρύβει τις λεπίδες του νέου τύπου αγκαθωτού σύρματος– ή για την κάλυψη της ίδιας της πράξης του περιορισμού, με σκοπό την πιο εύκολη σύλληψη όσων τον παραβιάζουν. Αν και γίνονται με λιγότερο αιχμηρά μέσα, οι διαχωρισμοί των χώρων δεν εξαλείφονται: μεταβάλλονται ανάλογα με τις τακτικές ανάγκες, σε συνάρτηση με μια ισορροπία ανάμεσα στην αποτελεσματικότητα του εργαλείου που χρησιμοποιείται και στη συμβολική αποδοχή του. Το αγκαθωτό σύρμα δεν θα εξαλειφθεί από τις δυτικές κοινωνίες, αλλά χρησιμοποιείται μόνο σε επίπεδα ασφαλείας πολύ υψηλά (φυλακές, στρατόπεδα...), ή σε καταστάσεις όπου μπορεί να καλυφθεί ή ακόμα σε απομακρυσμένες και αραιοκατοικημένες περιοχές. Στις σύγχρονες πόλεις η αποτελεσματικότητα και η διακριτικότητα των οριοθετήσεων εξασφαλίζονται μάλλον με τεχνολογικά μέσα: κάμερες, ηλεκτρονικοί πυλώνες, αισθητήρες...
Το αρνητικό και μη συνειδητό συμβολικό φορτίο του αγκαθωτού σύρματος μπορεί να δράσει και σαν εργαλείο αποτροπής, με βάση τον –πολιτικό και πραγματικό– υπολογισμό για τη χρησιμοποίησή του. Έτσι, η συνοικία Νιου Γουίλμιγκτον στο Λος Άντζελες αποκλείστηκε όταν σημειώθηκαν συγκρούσεις μεταξύ συμμοριών. Σ’ αυτή την περίπτωση χρησιμοποιήθηκαν κάθε είδους διαχωριστικά μέσα (...)
Η επιθετική όψη της οριοθέτησης χρησιμοποιείται με στόχο την αποτροπή της παραβίασης των ορίων, ενώ ταυτόχρονα προκαλεί μια ιεραρχική διαφοροποίηση ανάμεσα σε δύο χώρους και δύο πληθυσμούς. Ό,τι βρίσκεται στο εσωτερικό υπερτιμάται (ιδίως ως προς την τιμή της γης) μέσω της κραυγαλέας παρουσίας των συνθηκών ασφαλείας που παρέχονται, την ίδια στιγμή που ό,τι υπάρχει στο εξωτερικό υποτιμάται και οι κάτοικοί του στιγματίζονται ως ανεπιθύμητοι (...)
Όλες αυτές οι δυνατότητες των μέσων οριοθέτησης του χώρου σκιαγραφούν μια μεγάλη ποικιλία στρατηγικών: πολλαπλασιασμός και ενίσχυση των οριοθετήσεων μέσω της συμβολικής ελάφρυνσής τους, αλλά και σκλήρυνση των διαχωρισμών μέσω της βιαιότητας –πραγματικής ή φαινομενικής.
Το διακύβευμα των χωρικών διαχωρισμών σήμερα δεν έχει τη μορφή διλήμματος: δεν έχουμε να κάνουμε με ένα «μεγάλο εγκλεισμό», που σύμπτωμά του θα ήταν το αγκαθωτό σύρμα και ο πολλαπλασιασμός των οχυρωμένων συνόρων, αλλά επίσης δεν έχουμε να κάνουμε με μια απλή απελευθέρωση της κυκλοφορίας χάρη στη χρήση των τεχνολογικών καινοτομιών.
Αυτό που διακυβεύεται είναι μια διαφοροποίηση στρατηγικής σημασίας, που επιτρέπει όλα τα μίγματα, όλες τις συναρθρώσεις και όλα τα διφορούμενα. Παραδόξως, ένα εργαλείο όπως το αγκαθωτό σύρμα, για το οποίο θα μπορούσαμε να σκεφτούμε ότι εστιάζει την προσοχή μας στα αρχαϊκά διακυβεύματα της βίας –στον ορατό χαρακτήρα της έντονης βίας που ασκείται πάνω στη σάρκα– μας ωθεί, αντίθετα, να δούμε τα πράγματα από κάποια απόσταση. Οι σύγχρονες μορφές της πολιτικής βίας αναγνωρίζονται λιγότερο λόγω της έκδηλης δριμύτητας και περισσότερο χάρη στο ραφιναρισμένο χαρακτήρα τους.
* Ο Ολιβιέ Ραζάκ (OlivierRazac) είναι φιλόσοφος, συγγραφέας του έργου «Histoirepolitiquedubarbele» (Πολιτική ιστορία του αγκαθωτού συρματοπλέγματος), εκδόσεις flamarion.
Δημοσιεύτηκε στη «Μοντ Ντιπλοματίκ» του Αυγούστου 2013
Πηγή epohi.gr
Κάθε όριο, κάθε σύνορο, κάθε συρματόπλεγμα αποσκοπεί στην εξασφάλιση του «καλού» από το «κακό», του «νόμιμου» από τον «παράνομο», του «κανονικού» από το «διαφορετικό». Ιδεολογικές εκστρατείες, ευφημισμός, μασκαρέματα, νέες τεχνολογίες επιχειρούν να αποκρύψουν τη σημασία αυτών των διαχωρισμών, αυτών των συνόρων που ευνοούν κάθε ταξική εξουσία, γιατί αποδυναμώνουν τους ήδη αδύναμους. Όμως, η λογική του συρματοπλέγματος, της ωμής διαχωριστικής βίας αποκαλύπτεται σε κάθε μας βήμα.
Του
Ολιβιέ Ραζάκ*
Το αγκαθωτό συρματόπλεγμα το επινόησε ένας αμερικανός αγρότης, ο Τζόζεφ Γκλίντεν, το 1874, για να περιφράξει την ιδιοκτησία του. Σχεδόν αμέσως, όμως, μεταβλήθηκε σε πολιτικό εργαλείο πρώτης σπουδαιότητας. Μέσα σε έναν και μισό αιώνα από τότε, χρησιμοποιήθηκε για να περιορίσει τις εκτάσεις των ιθαγενών της Αμερικής, να φυλακίσει πληθυσμούς ολόκληρους στη διάρκεια του πολέμου της ανεξαρτησίας της Κούβας (1895 – 1898) ή στο δεύτερο πόλεμο των Μπόερς στη Νότια Αφρική (1899 – 1902). Συνόδεψε τη φρίκη του πρώτου παγκοσμίου πολέμου, ενώ χρησίμευσε για τον εγκλεισμό στα στρατόπεδα συγκέντρωσης και εξόντωσης των ναζί.
Στην ουσία, το αγκαθωτό συρματόπλεγμα «τύπου Γκλίντεν» έχει πια περιοριστεί στην αγροτική χρήση. Όταν είναι να απωθηθούν άνθρωποι, τώρα πια προστρέχουν στο λεπιδοφόρο σύρμα: πάνω στο σύρμα έχουν προσαρμοστεί μικρές κοφτερές λάμες, που τρυπούν και ταυτόχρονα κόβουν όποιον επιχειρεί να περάσει. Η μορφή της λάμας ποικίλλει ανάλογα με τη χρήση για την οποία προορίζεται το σύρμα: από την απλή αποτροπή ως το θανάσιμο τραυματισμό.
Είναι εκπληκτική η δυνατότητα αυτού του τόσου απλού εργαλείου να αντιστέκεται στο χρόνο. Μέσα σ’ έναν αιώνα καταιγιστικής τεχνολογικής προόδου, που έθεσε σε αχρηστία πλήθος προϊόντων της νεωτερικότητας , παραμένει αρκετά αποτελεσματικό στην εκπλήρωση των απαιτήσεων που έχει κάποιος από αυτό: να οριοθετεί το χώρο, να χαράζει στο έδαφος διαχωριστικές γραμμές. Σ’ αυτό το ρόλο υπερέχει. Μπορεί να καλύπτει αποστάσεις τεράστιες και να υπηρετεί πολλαπλές ανάγκες: προστασίας, οχύρωσης, εγκλεισμού... Κι όλα αυτά μ’ ένα σύρμα «κοσμημένο» με μικρές ακίδες. Η απόσταση ανάμεσα στην απλότητα του αντικειμένου και τη σημασία των αποτελεσμάτων του τονίζει ακόμα περισσότερο την εκτίμηση ότι η τελειότητα στην επεξεργασία ενός εργαλείου άσκησης εξουσίας δεν έχει ως μέτρο την τεχνική του λεπτότητα, ότι η ισχύς του δεν σχετίζεται αναγκαστικά με μια έκλυση ενέργειας, ή ακόμα ότι η μεγαλύτερη βία δεν είναι αυτή που προκαλεί τη μεγαλύτερη εντύπωση.
Μπορεί το αγκαθωτό σύρμα να μην το συναντούμε πια σε μεγάλη έκταση στο τοπίο των φιλελεύθερων δημοκρατιών, αλλά δεν έχει πλήρως εκλείψει (θα μπορούσαμε άλλωστε να το φανταστούμε να οριοθετεί τα γραφεία, τα σούπερ μάρκετ και τους κήπους, ή να χρησιμοποιείται από τις δυνάμεις καταστολής στις διαδηλώσεις). Το βλέπουμε να υπάρχει ακόμα παντού, σ’ όλες τις χώρες όχι όμως όπου νά ’ναι. Περιφράσσει αγρούς και λιβάδια, σκαρφαλώνει στις μάντρες επικίνδυνων εργοστασίων, στρατιωτικών μονάδων, φυλακών αλλά και κάποιων κατοικιών που ανησυχούν. Ορίζει συνοριακές γραμμές γεμάτες ένταση και μέτωπα μάχης...
Η πολιτική διαχείριση του χώρου
Το αγκαθωτό σύρμα λειτουργεί σαν ένα μέσο που αναδεικνύει τις διαφορές στην πολιτική διαχείριση του χώρου. Γιατί, άραγε, το συναντούμε συχνά πάνω στις μάντρες των πλουσίων στη Νότια Αφρική, ενώ αυτό δεν συμβαίνει στη Γαλλία; Γιατί η αστυνομία ή ο στρατός μπορούν με ευκολία να το χρησιμοποιούν για να σταματήσουν μια διαδήλωση στους δρόμους των Φιλιππίνων ή της Βραζιλίας, ενώ οι δυνάμεις καταστολής της Ευρώπης συνηθίζουν να φράζουν το δρόμο οχυρωμένοι πίσω από ασπίδες φτιαγμένες από πλεξιγκλάς;
Η απάντηση έχει τουλάχιστον τρία σκέλη. Πρώτα απ’ όλα πρέπει να λάβουμε υπόψη το επίπεδο βίας που υφίσταται σε κάθε κοινωνία. Η οχύρωση των πλούσιων κατοικιών σχετίζεται με τη βιαιότητα των κοινωνικών ανισοτήτων, που συμβάλλει, άλλωστε, στη σκλήρυνσή της. Το επίπεδο ευαισθησίας στην άσκηση βίας πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη. Τελευταίος παράγοντας που παίζει ρόλο, είναι η γεωγραφική ποικιλομορφία της εξουσίας που επικαλείται τα διάφορα μέσα: οι αντιλήψεις για το συρματόπλεγμα δεν είναι ίδιες στην Ευρώπη, την Κίνα ή την Αφρική, ιδίως στο βαθμό που υφίσταται μια διαφορετική σχέση με τα ιστορικά αντικείμενα που συμβολίζει το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, όπως είναι τα στρατόπεδα, η γενοκτονία...
Αυτοί οι τρεις παράγοντες σκιαγραφούν τελικά μια πολιτική γεωγραφία του αγκαθωτού συρματοπλέγματος, η οποία δεν αντιστοιχεί στις συμβατικές πολιτικές διαχωριστικές γραμμές (δημοκρατία εναντίον δικτατορίας). Η απάντηση στο ερώτημα «συρματόπλεγμα ή όχι συρματόπλεγμα;» είναι ένας αρκετά καλός δείκτης της πολιτικής τεχνολογίας και του είδους των σχέσεων μεταξύ κυβερνώντων και κυβερνούμενων.
Οι άθιχτες περιοχές
Είναι εύγλωττος ο συμβολισμός του λογότυπου της Διεθνούς Αμνηστίας, ένα κερί που περιβάλλεται από αγκαθωτό σύρμα. Να σημειώσουμε ότι η αρνητική συμπαραδήλωση μπορεί να αναστραφεί, όταν πρόκειται για την ανατροπή ενός καθεστώτος. Το 1989, η Ουγγαρία αποφάσισε να κάνει ένα σημαδιακό βήμα προς τη Δύση: «Με μια συμβολική κίνηση ο υπουργός Εξωτερικών έκοψε μαζί με τον συνάδελφό του της Αυστρίας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα που σηματοδοτούσε την ύπαρξη σιδηρού παραπετάσματος ανάμεσα στην Αυστρία και την Ουγγαρία», όπως σημείωνε σε συνέντευξή του στη «Μοντ» ο Γκίλα Χορν.
Το ισχυρό συμβολικό φορτίο του αγκαθωτού συρματοπλέγματος το αναδεικνύει σε πολιτικό εργαλείο που έχει τόσο υψηλότερο κόστος όσο μεγαλύτερη είναι η ευαισθησία απέναντι στη βία και η επιθυμία να μη θίγονται η υλική υπόσταση των ανθρώπων, οι ιδέες και οι τα συναισθήματα «Nolimetangere» («να μη με θίγει κανείς» απαιτεί η λατινική ρήση).
«Στις δυτικές κοινωνίες», γράφει ο φιλόσοφος Αλέν Μπροσά, «η ενίσχυση του παραδείγματος αυτού τείνει να εξελιχθεί σε πραγματική φοβία απέναντι στην επαφή».Το αγκαθωτό σύρμα αντιπροσωπεύει έναν υποφερτό τρόπο διαχωρισμού των σωμάτων μέσα στο χώρο. Ο κίνδυνος να υποστείς την τραυματική επαφή με τις ακίδες ή τις λάμες του συρματοπλέγματος θεωρείται μη αποδεκτός, όπως και η υποχρέωση να υποστείς τη θέα του.
Ωστόσο, η προστασία αυτής της κατάστασης του μη θίγειν και θίγεσθαι υποθέτει χωρικούς διαχωρισμούς. Ακόμη και στους χώρους που είναι όλο και πιο δύσκολο να χρησιμοποιηθεί αγκαθωτό σύρμα, οι οριοθετήσεις δεν εξαφανίζονται: γίνονται πιο διακριτικές, λιγότερο αιχμηρές. Ακριβέστερα, γίνεται ένα παιχνίδι αντίθεσης ανάμεσα, από τη μια μεριά, σε τακτικές ευφημισμού της χωρικής βίας, που απαιτούν την απουσία επιθετικών εργαλείων, όπως το αγκαθωτό σύρμα, και, από την άλλη, σε τακτικές αποτροπής που στηρίζονται στην ορατή βιαιότητα.
Πίσω από τους ευφημισμούς
Ο ευφημισμός είναι πρώτα απ’ όλα μια τακτική του λόγου, που συνίσταται στην αντικατάσταση ενός όρου από έναν άλλο, που έμμεσα λέει το ίδιο πράγμα. Έτσι, τα στρατιωτικοποιημένα σύνορα γίνονται «αποστρατιωτικοποιημένες ζώνες» ή «ζώνες ασφαλείας».
Αλλά ο ευφημισμός δεν είναι μόνο γλωσσικός, είναι και αισθητικός, τεχνολογικός, αρχιτεκτονικός, γεωγραφικός. Ας πάρουμε το παράδειγμα των φυλακών για ανηλίκους που έχουν κατασκευαστεί τα τελευταία χρόνια: όπως παρατηρεί το γαλλικό υπουργείο Δικαιοσύνης, «η εικόνα του σωφρονιστικού κτιρίου έχει ηθελημένα υποβαθμιστεί με ένα αρχιτεκτονικό χειρισμό που εξασφαλίζει καλύτερη προσαρμογή και ολοκλήρωση στο περιβάλλον». Η χωρική βία ασκείται, αλλά εξοικονομώντας το πολιτικό κόστος από την άμεση και χωρίς ψιμύθια άσκησή της.
Εξ ου και ο ενθουσιασμός που παρατηρείται για τη φυτική περίφραξη. Μια γαλλική επιχείρηση κατέθεσε το 2005 την έννοια του «φυσικού αμυντικού φράχτη». Πρόκειται για «μια καινοτομία φιλική προς το περιβάλλον, διακοσμητική και αδιαπέραστη», σύμφωνα με το διαφημιστικό φυλλάδιο. Με ένα συνδυασμό αγκαθωτών θάμνων, οι φράχτες αυτοί νέου τύπου κατασκευάζουν ένα εμπόδιο εξίσου αποτελεσματικό με το αγκαθωτό σύρμα, με παραπλήσιο κόστος και με μια ουδέτερη, δηλαδή ευχάριστη, αισθητική. Σαν ένα αγκαθωτό σύρμα που έχει το πλεονέκτημα να ανθίζει την άνοιξη...
Σε άλλες περιπτώσεις τα φυτά χρησιμοποιούνται για να κρύψουν τους μεταλλικούς φράχτες. Σ’ αυτό το πλέγμα λουλουδιών και αγκαθιών συμπλέκονται η τακτική και η ποίηση της εξουσίας «για να δημιουργήσουν ονειρεμένους κήπους, ησυχαστήρια σε αρμονία με το οίκημα και τους ιδιοκτήτες του προσφέροντας την άνεση της ηρεμίας και της ασφάλειας με τη διακοσμητική αντίληψη της αδιαπέραστης φυτικής περίφραξης», σύμφωνα πάντα με το διαφημιστικό φυλλάδιο της εταιρείας.
Σε διαφορετικές περιπτώσεις ο ευφημισμός χρησιμοποιείται για την ενίσχυση της αποτρεπτικής δύναμης. Για την απόκρυψη των βίαιων μέσων –ο ανθισμένος φράχτης που κρύβει τις λεπίδες του νέου τύπου αγκαθωτού σύρματος– ή για την κάλυψη της ίδιας της πράξης του περιορισμού, με σκοπό την πιο εύκολη σύλληψη όσων τον παραβιάζουν. Αν και γίνονται με λιγότερο αιχμηρά μέσα, οι διαχωρισμοί των χώρων δεν εξαλείφονται: μεταβάλλονται ανάλογα με τις τακτικές ανάγκες, σε συνάρτηση με μια ισορροπία ανάμεσα στην αποτελεσματικότητα του εργαλείου που χρησιμοποιείται και στη συμβολική αποδοχή του. Το αγκαθωτό σύρμα δεν θα εξαλειφθεί από τις δυτικές κοινωνίες, αλλά χρησιμοποιείται μόνο σε επίπεδα ασφαλείας πολύ υψηλά (φυλακές, στρατόπεδα...), ή σε καταστάσεις όπου μπορεί να καλυφθεί ή ακόμα σε απομακρυσμένες και αραιοκατοικημένες περιοχές. Στις σύγχρονες πόλεις η αποτελεσματικότητα και η διακριτικότητα των οριοθετήσεων εξασφαλίζονται μάλλον με τεχνολογικά μέσα: κάμερες, ηλεκτρονικοί πυλώνες, αισθητήρες...
Το αρνητικό και μη συνειδητό συμβολικό φορτίο του αγκαθωτού σύρματος μπορεί να δράσει και σαν εργαλείο αποτροπής, με βάση τον –πολιτικό και πραγματικό– υπολογισμό για τη χρησιμοποίησή του. Έτσι, η συνοικία Νιου Γουίλμιγκτον στο Λος Άντζελες αποκλείστηκε όταν σημειώθηκαν συγκρούσεις μεταξύ συμμοριών. Σ’ αυτή την περίπτωση χρησιμοποιήθηκαν κάθε είδους διαχωριστικά μέσα (...)
Στους μαίανδρους της πολιτικής βίας
Όλες αυτές οι δυνατότητες των μέσων οριοθέτησης του χώρου σκιαγραφούν μια μεγάλη ποικιλία στρατηγικών: πολλαπλασιασμός και ενίσχυση των οριοθετήσεων μέσω της συμβολικής ελάφρυνσής τους, αλλά και σκλήρυνση των διαχωρισμών μέσω της βιαιότητας –πραγματικής ή φαινομενικής.
Το διακύβευμα των χωρικών διαχωρισμών σήμερα δεν έχει τη μορφή διλήμματος: δεν έχουμε να κάνουμε με ένα «μεγάλο εγκλεισμό», που σύμπτωμά του θα ήταν το αγκαθωτό σύρμα και ο πολλαπλασιασμός των οχυρωμένων συνόρων, αλλά επίσης δεν έχουμε να κάνουμε με μια απλή απελευθέρωση της κυκλοφορίας χάρη στη χρήση των τεχνολογικών καινοτομιών.
Αυτό που διακυβεύεται είναι μια διαφοροποίηση στρατηγικής σημασίας, που επιτρέπει όλα τα μίγματα, όλες τις συναρθρώσεις και όλα τα διφορούμενα. Παραδόξως, ένα εργαλείο όπως το αγκαθωτό σύρμα, για το οποίο θα μπορούσαμε να σκεφτούμε ότι εστιάζει την προσοχή μας στα αρχαϊκά διακυβεύματα της βίας –στον ορατό χαρακτήρα της έντονης βίας που ασκείται πάνω στη σάρκα– μας ωθεί, αντίθετα, να δούμε τα πράγματα από κάποια απόσταση. Οι σύγχρονες μορφές της πολιτικής βίας αναγνωρίζονται λιγότερο λόγω της έκδηλης δριμύτητας και περισσότερο χάρη στο ραφιναρισμένο χαρακτήρα τους.
* Ο Ολιβιέ Ραζάκ (OlivierRazac) είναι φιλόσοφος, συγγραφέας του έργου «Histoirepolitiquedubarbele» (Πολιτική ιστορία του αγκαθωτού συρματοπλέγματος), εκδόσεις flamarion.
Δημοσιεύτηκε στη «Μοντ Ντιπλοματίκ» του Αυγούστου 2013
Πηγή epohi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου