Όταν ο Δήμος φοβάται το δήμο
Σε αυτό το χώρο της σελίδας θα υπήρχε το πρόγραμμα εκδηλώσεων της Αγοράς για τον Σεπτέμβρη, οι ώρες και οι μέρες εγγραφών του σχολείου της Αγοράς και η ανακοίνωση της κυριακάτικης μηνιαίας συνέλευσης. Όμως, οι πόρτες της Αγοράς δεν θα ανοίξουν, ακόμα. Φρουρούνται από τα ΜΑΤ και τη Δημοτική Αστυνομία υπό τη στενή επίβλεψη της δημοτικής αρχής του κ. Καμίνη.
Hταν Σάββατο 18 Αυγούστου, 7 το πρωί όταν οι βιοκαλλιεργητές που ετοίμαζαν τους πάγκους τους εκδιώχθηκαν από την Αγορά παρουσία του αντιδημάρχου Καθαριότητας κ. Βαρελά. Επιτόπου αλλάχθηκαν κλειδαριές και έκτοτε η πάντα ανοιχτή στους κατοίκους Αγορά της Κυψέλης είναι ένα αμπαρωμένο κτίριο, χωρίς ζωή, ιδέες, δράση.
Το σχέδιο της δημοτικής αρχής νεφελώδες. Και ΚΕΠ σκέφτονται, και αγορά βιοκαλλιεργητών σκέφτονται, και μεταφορά των υπηρεσιών της 6ης Δημοτικής Κοινότητας και μαθήματα ελληνικών… Εν ολίγοις, μάλλον, σκέφτονται μια Αγορά που, μεταξύ άλλων, θα περιλαμβάνει το πρόγραμμα εκδηλώσεων που είχε μέχρι στιγμής, χωρίς όμως αυτούς που έδιναν ζωή στις εκδηλώσεις, αφού τα πάντα θέλουν να γίνονται υπό την επίβλεψη του Δήμου. Αλήθεια, πώς θα γίνουν μαθήματα ελληνικών όταν στις εγγραφές θα υπάρχει δημοτική αστυνομία και οι μαθητές είναι –συνήθως- χωρίς χαρτιά; Πώς θα γίνει βιολογική αγορά όταν ο Δήμος επιτίθεται στους βιοκαλλιεργητές ότι είναι παράνομοι, χωρίς πιστοποιημένα προϊόντα; Πώς θα γίνουν πολιτιστικές εκδηλώσεις όταν ο Δήμος έχει ξεχάσει εδώ και χρόνια τη λέξη πολιτισμός; Πώς θα γίνουν συζητήσεις πολιτικού και κοινωνικού προβληματισμού όταν η πολιτική Καμίνη έχει πάρει σαφή θέση στο πλάι της μνημονιακής κυβέρνησης;
Η Αγορά ακόμα ζωντανή
Οι κάτοικοι, όμως, δεν είναι έτοιμοι να παραδώσουν στο έλεος του δήμου όσα έφτιαξαν με μεράκι, κόπο και προσωπικό χρόνο. Συζητούν, παλεύουν και οργανώνονται για μια Αγορά ανοιχτή στη γειτονιά και τους κατοίκους. Η Συνέλευση της Ανοιχτής Κατάληψης της Δημοτικής Αγοράς Κυψέλης την περασμένη Δευτέρα καλούσε σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας και πορεία στο δημαρχείο. Εκατοντάδες αλληλέγγυοι στο εγχείρημα βρέθηκαν εκεί να διαδηλώσουν και να διεκδικήσουν η Αγορά που λειτουργούσε επί 6 χρόνια να ανοίξει ξανά τις πόρτες της. Οι δράσεις δεν σταματούν εκεί. Ήδη γίνονται μοιράσματα ενημέρωσης και συλλογή υπογραφών στον περιβάλλοντα χώρο, ενώ για την επόμενη βδομάδα προγραμματίζεται συζήτηση για τις ελλείψεις στα σχολεία και τους παιδικούς σταθμούς (Πέμπτη) καθώς και συναυλία αλληλεγγύης (Σάββατο). Όλες οι δράσεις περιστρέφονται γύρω από δύο αιτήματα: «Να φύγουν άμεσα τα ΜΑΤ και οι δυνάμεις καταστολής. Η Δημοτική Αγορά να επιστρέψει στα χέρια των κατοίκων. Να ξαναγίνει χώρος ανοιχτός, αντιεμπορικός και αυτοδιαχειριζόμενος. Μια πραγματική κυψέλη επικοινωνίας για τη γειτονιά μας».
Η άμεση επαναλειτουργία του σχολείου της Αγοράς είναι μια ακόμα επιτακτική ανάγκη για τη γειτονιά. Αλλά με τι όρους; Όπως υπογραμμίζει και ανακοίνωση του σχολείου, η δημοτική αρχή «ξαφνικά κόπτεται για ένα διατηρητέο κτίριο, σ’ έναν τόπο όπου τα πάντα ρημάζουν. Ανακαλύπτει την ομορφιά της Αγοράς της Κυψέλης που έξι χρόνια τώρα, ορθάνοιχτη, προσκαλούσε τον κάθε περαστικό να τη διασχίσει, να την περιεργαστεί, ίσως και να κάτσει λίγο παραπάνω. Και τεχνηέντως και υποκριτικά διαρρέει -καιρό τώρα- ότι το Ανοιχτό Σχολείο για τους μετανάστες θα τύχει «ευνοϊκής μεταχείρισης» από την πλευρά της δημοτικής αρχής (άραγε και της δημοτικής αστυνομίας;) Ξεχνά ίσως ότι το Ανοιχτό Σχολείο της Αγοράς, όπως και όλα τα σχολεία για μετανάστες που λειτουργούν με εθελοντές, στηρίχθηκε σε μια και μόνη παραδοχή: ότι δεν υπάρχουν παράνομοι άνθρωποι, παρά μόνο έκνομες πολιτικές και συμπεριφορές που εξαθλιώνουν και διαιρούν».
Στο πλευρό του εγχειρήματος στέκονται και οι δημοτικές παρατάξεις Ανοιχτή Πόλη και Ανταρσία στις Γειτονιές της Αθήνας.
«Η Ανοιχτή Πόλη καταγγέλλει το αιφνιδιαστικό σφράγισμα της δημοτικής αγοράς της Κυψέλης από τη Δημοτική Αρχή και μάλιστα στα μέσα Αυγούστου. Η αποκατάσταση της αγοράς είναι προφανώς αναγκαία όπως και η συμβολή του δήμου. Μπορεί και πρέπει να γίνει στα πλαίσια διαβούλευσης με τη Συνέλευση Λειτουργίας της αγοράς, με τους κατοίκους και τους συλλόγους που λειτουργούν, με τεράστια επιτυχία, στο χώρο έξι ολόκληρα χρόνια και που χωρίς αυτούς, σήμερα, στη θέση της αγοράς θα βρισκόταν κάποιο πολυώροφο τσιμεντένιο κτήριο». Η Ανταρσία στις Γειτονιές της Αθήνας κάνει λόγο για «κατασταλτικό κατήφορο του δημάρχου Καμίνη» σημειώνοντας πως την ώρα που «οι υπηρεσίες ρημάζουν εξ αιτίας της πολιτικής των Μνημονίων που απαιτούν αποπληρωμή του χρέους, επιλέγει την καταστολή των κινημάτων συμμετέχοντας στη χυδαία εκστρατεία αποπροσανατολισμού της οργής του κόσμου από μια συγκυβέρνηση που ετοιμάζει περικοπές και παίζει το χαρτί του νόμου και της τάξης αλλά και του πιο απάνθρωπου ρατσισμού».
Ο δήμαρχος, όμως, σε τηλεοπτική παρέμβαση στην εκπομπή Πρώτη Γραμμή του Σκάι ήταν ξεκάθαρος για τις προθέσεις του Δήμου: «Δεν νοείται δημόσιος χώρος -είτε είναι πανεπιστήμιο, είτε είναι Δημοτική Αγορά, είτε είναι δρόμος, είτε οτιδήποτε- να καταλαμβάνεται από ομάδες που αποφασίζουν να διεκδικήσουν το δίκιο τους με αυτό τον τρόπο. Διεξαγόντουσαν εκεί κάποιες δραστηριότητες. Δεν έχει κανένα λόγο ο Δήμος να μην τις υιοθετήσει, να μην τις προαγάγει, (…) Θα μπουν στην αρχή κάποιες υπηρεσίες του Δήμου για να είναι ζωντανό το κτίριο και σε συνεργασία με τους φορείς, τις ενώσεις κατοίκων, τους συλλόγους, τα σωματεία της περιοχής το κτίριο θα δοθεί στις δραστηριότητες της γειτονιάς. Πρέπει να επιστρέψει στους κατοίκους».
Περί καταληψιών…
Κατά τη δημοτική αρχή, λοιπόν, η «κατάληψη» δεν σέβεται τους κανόνες δημοκρατίας, ενώ η Αγορά, μέχρι τώρα, δεν ανήκε στους κατοίκους, αλλά σε «καταληψίες» αγνώστου προελεύσεως –τι και αν το εγχείρημα της Αγοράς είχε χαρακτηριστεί ως «πείραμα δημοκρατίας», τι και αν οι καταλήψεις χρόνια τώρα έχουν αποτελέσει το μέσο για διεκδίκηση και κατάκτηση δικαιωμάτων και ελευθεριών. Παραθέτουμε απόσπασμα από άρθρο του Θανάση Χειμωνά, υποψήφιου βουλευτή με το ΠΑΣΟΚ στις προηγούμενες εκλογές, που ίσως δίνει μια εικόνα για την Κατάληψη της Αγοράς Κυψέλης [Τα Νέα, 30/8/2012]:
«Στην Ελλάδα, όταν ακούμε τη λέξη “κατάληψη”, το μυαλό μας πάει σε μια πολύ γλαφυρή εικόνα: ένα σκοτεινό αλλά ευρύχωρο δωμάτιο γεμάτο μούχλα και μια παρέα από μαλλιάδες, οι οποίοι, υπό την επήρεια ακατονόμαστων ουσιών, καταστρώνουν μοχθηρά σχέδια για τη βίαιη ανατροπή του παγκόσμιου status quo.
Πράγματι, το στερεότυπο αυτό συχνά ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Από προσωπική άποψη, όμως, γνωρίζω πως η Δημοτική Αγορά της Κυψέλης είναι κάτι τελείως διαφορετικό.
Τόσο εγώ όσο και αρκετοί συνάδελφοί μου συγγραφείς έχουμε στο παρελθόν παρουσιάσει βιβλία μας στον συγκεκριμένο χώρο. Εναν χώρο που επίσης φιλοξενεί συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις καθώς και δωρεάν μαθήματα ελληνικών σε μετανάστες. Ποτέ δεν παρατήρησα κάτι «περίεργο», ποτέ δεν είδα κάποια εστία έντασης, κάποιο «σκηνικό» που θα με προβλημάτιζε, που θα με ενοχλούσε. Αντίθετα, συνάντησα Κυψελιώτες κάθε ηλικίας αλλά και κάθε πολιτικού προσανατολισμού (έστω και αν η «κατάληψη» αυτή έχει γίνει από άτομα που πρόσκεινται στην εξωκοινοβουλευτική Αριστερά) να συμμετέχουν με όρεξη και ενθουσιασμό σε πολιτιστικές εκδηλώσεις από τις οποίες η Πολιτεία τούς έχει, εδώ και χρόνια, αποκλείσει.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η τελευταία παρουσίαση βιβλίου μου στην Αγορά. Δίπλα μου ο καλός φίλος και συνσυγγραφέας Δημήτρης Μαμαλούκας και στο κοινό ο αγαπημένος (και βέρος Κυψελιώτης) ομότεχνος Μένης Κουμανταρέας. Το εν λόγω event πραγματοποιήθηκε στις αρχές του περασμένου Ιουνίου, ανάμεσα στις δύο τελευταίες προεκλογικές αναμετρήσεις. Την εποχή δηλαδή που κατέβαινα υποψήφιος βουλευτής με το ΠΑΣΟΚ! Οπως ασφαλώς καταλαβαίνετε, σε ένα «αυτόνομο αναρχοκρατούμενο στέκι» ένας πολιτευτής του Κινήματος θα είχε απομακρυνθεί σηκωτός και με συνοπτικές διαδικασίες πριν ακόμη προλάβει να καλησπερίσει το φιλοθέαμον κοινό. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όμως, η παρουσίαση ολοκληρώθηκε χωρίς παρατράγουδα και έπειτα από δυο-τρεις (κερασμένες) μπίρες ο πασοκτζής συγγραφέας μας επέστρεψε σπίτι του, σώος και αβλαβής».
Για την Αγορά έγραψε και η Λώρη Κέζα στο Βήμα: «...Στη μέση της Φωκίωνος Νέγρη βρίσκεται η Δημοτική Αγορά, ένα κτίσμα του 1935 που ερείπωνε. Ήταν κλειστή για επτά χρόνια όταν ανέλαβαν δράση οι γείτονες. Δεν έγινε καμία θεαματική αρχιτεκτονική παρέμβαση, απλά καθαρίστηκε και γέμισε ανθρώπους. Ζωντάνεψε. Γίνονται περί τις εκατό εκδηλώσεις τον χρόνο. Δεν υπάρχει καμία φαντασμαγορία ούτε επισημότητες (...) Δεν είναι εκδηλώσεις επιπέδου Megaron Plus ούτε κάποια συναυλία θα μπορούσε να ανταγωνιστεί τις παραγωγές του Παλλάς. Υπάρχει μια αίσθηση χειροποίητου (...) Είναι ένας πρωτοβάθμιος χώρος τέχνης, όπου δεν χρειάζονται ατζέντηδες, γκαλερίστες, εκδότες, μάνατζερ... Στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης λοιπόν δεν συχνάζουν ούτε βάνδαλοι ούτε αλητάμπουρες. Ο Δήμος θα μπορούσε να τους στηρίξει σε αυτό που ήδη κάνουν επιτυχώς, αντί να τους διώχνει κακήν κακώς».
Ιωάννα Δρόσου
Περισσότερες πληροφορίες για τις δράσεις και εκδηλώσεις της Αγοράς στο www.agorakypselis.gr
Για να μαθαίνουν οι νεότεροι και να θυμούνται οι πιο παλιοί
• Η κατάληψη στην Ελλάδα δεν ανακαλύφθηκε από κάποιους περίεργους απροσάρμοστους καταστροφείς. Αποτέλεσε αποτελεσματικό και πρωτότυπο μέσο στα χέρια κυρίως της ανανεωτικής κομμουνιστικής αριστεράς στο φοιτητικό κίνημα, με τη δημιουργική μορφή της «λειτουργικής κατάληψης», μια παραλλαγή της «ανοιχτής κατάληψης» της Αγοράς. Που δεν κλείνει τις πόρτες ενός φρουρίου καθαρότητας -ιδεολογικής ή πολιτικής- εν αναμονή της επανάστασης, αλλά δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να μετάσχουν σε ένα γίγνεσθαι ταυτόχρονα ανατρεπτικό και δημιουργικό.
• Από την άλλη, η έννοια του αυτοδιαχειριζόμενου χώρου, όπως είναι η Αγορά της Κυψέλης, είναι συνυφασμένη με την αυτοτέλεια, την ανεμπόδιστη συμμετοχή όσων σέβονται τις δημοκρατικές λειτουργίες και την ανεξαρτησία από κάθε αρχή. Δεν μπορεί κατά κανένα τρόπο να λειτουργεί ένας αυτοδιαχειριζόμενος χώρος υπό την εποπτεία κάποιων, που φοβούνται μήπως παρεκτραπεί η αυτοδιαχείριση σε αυτό που ακριβώς είναι: αυθύπαρκτη πρωτοβουλία πολιτών. Ούτε μπορεί να τεθεί υπό προϋποθέσεις άλλες πέρα από το σεβασμό της άμεσης δημοκρατίας και των δημοκρατικών αρχών που τη διέπουν. Διαφορετικά, από αυτοδιαχειριζόμενος γίνεται αυτοαναφορικός χώρος, αν όχι αυτιστικός.
Ας μην ξεχάσουμε τόσο γρήγορα ότι τα πρώτα σημάδια εξαλλαγής των χειραφετητικού πυρήνα της οκτωβριανής επανάστασης ήρθαν όχι με τον Στάλιν, αλλά με την καταστολή της Κροστάνδης (τηρουμένων, πάντα, των αναλογιών -αλλά εξ όνυχος τον λέοντα...)
Χ.Γ.
Πηγή epohi.gr
Σε αυτό το χώρο της σελίδας θα υπήρχε το πρόγραμμα εκδηλώσεων της Αγοράς για τον Σεπτέμβρη, οι ώρες και οι μέρες εγγραφών του σχολείου της Αγοράς και η ανακοίνωση της κυριακάτικης μηνιαίας συνέλευσης. Όμως, οι πόρτες της Αγοράς δεν θα ανοίξουν, ακόμα. Φρουρούνται από τα ΜΑΤ και τη Δημοτική Αστυνομία υπό τη στενή επίβλεψη της δημοτικής αρχής του κ. Καμίνη.
Hταν Σάββατο 18 Αυγούστου, 7 το πρωί όταν οι βιοκαλλιεργητές που ετοίμαζαν τους πάγκους τους εκδιώχθηκαν από την Αγορά παρουσία του αντιδημάρχου Καθαριότητας κ. Βαρελά. Επιτόπου αλλάχθηκαν κλειδαριές και έκτοτε η πάντα ανοιχτή στους κατοίκους Αγορά της Κυψέλης είναι ένα αμπαρωμένο κτίριο, χωρίς ζωή, ιδέες, δράση.
Το σχέδιο της δημοτικής αρχής νεφελώδες. Και ΚΕΠ σκέφτονται, και αγορά βιοκαλλιεργητών σκέφτονται, και μεταφορά των υπηρεσιών της 6ης Δημοτικής Κοινότητας και μαθήματα ελληνικών… Εν ολίγοις, μάλλον, σκέφτονται μια Αγορά που, μεταξύ άλλων, θα περιλαμβάνει το πρόγραμμα εκδηλώσεων που είχε μέχρι στιγμής, χωρίς όμως αυτούς που έδιναν ζωή στις εκδηλώσεις, αφού τα πάντα θέλουν να γίνονται υπό την επίβλεψη του Δήμου. Αλήθεια, πώς θα γίνουν μαθήματα ελληνικών όταν στις εγγραφές θα υπάρχει δημοτική αστυνομία και οι μαθητές είναι –συνήθως- χωρίς χαρτιά; Πώς θα γίνει βιολογική αγορά όταν ο Δήμος επιτίθεται στους βιοκαλλιεργητές ότι είναι παράνομοι, χωρίς πιστοποιημένα προϊόντα; Πώς θα γίνουν πολιτιστικές εκδηλώσεις όταν ο Δήμος έχει ξεχάσει εδώ και χρόνια τη λέξη πολιτισμός; Πώς θα γίνουν συζητήσεις πολιτικού και κοινωνικού προβληματισμού όταν η πολιτική Καμίνη έχει πάρει σαφή θέση στο πλάι της μνημονιακής κυβέρνησης;
Η Αγορά ακόμα ζωντανή
Οι κάτοικοι, όμως, δεν είναι έτοιμοι να παραδώσουν στο έλεος του δήμου όσα έφτιαξαν με μεράκι, κόπο και προσωπικό χρόνο. Συζητούν, παλεύουν και οργανώνονται για μια Αγορά ανοιχτή στη γειτονιά και τους κατοίκους. Η Συνέλευση της Ανοιχτής Κατάληψης της Δημοτικής Αγοράς Κυψέλης την περασμένη Δευτέρα καλούσε σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας και πορεία στο δημαρχείο. Εκατοντάδες αλληλέγγυοι στο εγχείρημα βρέθηκαν εκεί να διαδηλώσουν και να διεκδικήσουν η Αγορά που λειτουργούσε επί 6 χρόνια να ανοίξει ξανά τις πόρτες της. Οι δράσεις δεν σταματούν εκεί. Ήδη γίνονται μοιράσματα ενημέρωσης και συλλογή υπογραφών στον περιβάλλοντα χώρο, ενώ για την επόμενη βδομάδα προγραμματίζεται συζήτηση για τις ελλείψεις στα σχολεία και τους παιδικούς σταθμούς (Πέμπτη) καθώς και συναυλία αλληλεγγύης (Σάββατο). Όλες οι δράσεις περιστρέφονται γύρω από δύο αιτήματα: «Να φύγουν άμεσα τα ΜΑΤ και οι δυνάμεις καταστολής. Η Δημοτική Αγορά να επιστρέψει στα χέρια των κατοίκων. Να ξαναγίνει χώρος ανοιχτός, αντιεμπορικός και αυτοδιαχειριζόμενος. Μια πραγματική κυψέλη επικοινωνίας για τη γειτονιά μας».
Η άμεση επαναλειτουργία του σχολείου της Αγοράς είναι μια ακόμα επιτακτική ανάγκη για τη γειτονιά. Αλλά με τι όρους; Όπως υπογραμμίζει και ανακοίνωση του σχολείου, η δημοτική αρχή «ξαφνικά κόπτεται για ένα διατηρητέο κτίριο, σ’ έναν τόπο όπου τα πάντα ρημάζουν. Ανακαλύπτει την ομορφιά της Αγοράς της Κυψέλης που έξι χρόνια τώρα, ορθάνοιχτη, προσκαλούσε τον κάθε περαστικό να τη διασχίσει, να την περιεργαστεί, ίσως και να κάτσει λίγο παραπάνω. Και τεχνηέντως και υποκριτικά διαρρέει -καιρό τώρα- ότι το Ανοιχτό Σχολείο για τους μετανάστες θα τύχει «ευνοϊκής μεταχείρισης» από την πλευρά της δημοτικής αρχής (άραγε και της δημοτικής αστυνομίας;) Ξεχνά ίσως ότι το Ανοιχτό Σχολείο της Αγοράς, όπως και όλα τα σχολεία για μετανάστες που λειτουργούν με εθελοντές, στηρίχθηκε σε μια και μόνη παραδοχή: ότι δεν υπάρχουν παράνομοι άνθρωποι, παρά μόνο έκνομες πολιτικές και συμπεριφορές που εξαθλιώνουν και διαιρούν».
Στο πλευρό του εγχειρήματος στέκονται και οι δημοτικές παρατάξεις Ανοιχτή Πόλη και Ανταρσία στις Γειτονιές της Αθήνας.
«Η Ανοιχτή Πόλη καταγγέλλει το αιφνιδιαστικό σφράγισμα της δημοτικής αγοράς της Κυψέλης από τη Δημοτική Αρχή και μάλιστα στα μέσα Αυγούστου. Η αποκατάσταση της αγοράς είναι προφανώς αναγκαία όπως και η συμβολή του δήμου. Μπορεί και πρέπει να γίνει στα πλαίσια διαβούλευσης με τη Συνέλευση Λειτουργίας της αγοράς, με τους κατοίκους και τους συλλόγους που λειτουργούν, με τεράστια επιτυχία, στο χώρο έξι ολόκληρα χρόνια και που χωρίς αυτούς, σήμερα, στη θέση της αγοράς θα βρισκόταν κάποιο πολυώροφο τσιμεντένιο κτήριο». Η Ανταρσία στις Γειτονιές της Αθήνας κάνει λόγο για «κατασταλτικό κατήφορο του δημάρχου Καμίνη» σημειώνοντας πως την ώρα που «οι υπηρεσίες ρημάζουν εξ αιτίας της πολιτικής των Μνημονίων που απαιτούν αποπληρωμή του χρέους, επιλέγει την καταστολή των κινημάτων συμμετέχοντας στη χυδαία εκστρατεία αποπροσανατολισμού της οργής του κόσμου από μια συγκυβέρνηση που ετοιμάζει περικοπές και παίζει το χαρτί του νόμου και της τάξης αλλά και του πιο απάνθρωπου ρατσισμού».
Ο δήμαρχος, όμως, σε τηλεοπτική παρέμβαση στην εκπομπή Πρώτη Γραμμή του Σκάι ήταν ξεκάθαρος για τις προθέσεις του Δήμου: «Δεν νοείται δημόσιος χώρος -είτε είναι πανεπιστήμιο, είτε είναι Δημοτική Αγορά, είτε είναι δρόμος, είτε οτιδήποτε- να καταλαμβάνεται από ομάδες που αποφασίζουν να διεκδικήσουν το δίκιο τους με αυτό τον τρόπο. Διεξαγόντουσαν εκεί κάποιες δραστηριότητες. Δεν έχει κανένα λόγο ο Δήμος να μην τις υιοθετήσει, να μην τις προαγάγει, (…) Θα μπουν στην αρχή κάποιες υπηρεσίες του Δήμου για να είναι ζωντανό το κτίριο και σε συνεργασία με τους φορείς, τις ενώσεις κατοίκων, τους συλλόγους, τα σωματεία της περιοχής το κτίριο θα δοθεί στις δραστηριότητες της γειτονιάς. Πρέπει να επιστρέψει στους κατοίκους».
Περί καταληψιών…
Κατά τη δημοτική αρχή, λοιπόν, η «κατάληψη» δεν σέβεται τους κανόνες δημοκρατίας, ενώ η Αγορά, μέχρι τώρα, δεν ανήκε στους κατοίκους, αλλά σε «καταληψίες» αγνώστου προελεύσεως –τι και αν το εγχείρημα της Αγοράς είχε χαρακτηριστεί ως «πείραμα δημοκρατίας», τι και αν οι καταλήψεις χρόνια τώρα έχουν αποτελέσει το μέσο για διεκδίκηση και κατάκτηση δικαιωμάτων και ελευθεριών. Παραθέτουμε απόσπασμα από άρθρο του Θανάση Χειμωνά, υποψήφιου βουλευτή με το ΠΑΣΟΚ στις προηγούμενες εκλογές, που ίσως δίνει μια εικόνα για την Κατάληψη της Αγοράς Κυψέλης [Τα Νέα, 30/8/2012]:
«Στην Ελλάδα, όταν ακούμε τη λέξη “κατάληψη”, το μυαλό μας πάει σε μια πολύ γλαφυρή εικόνα: ένα σκοτεινό αλλά ευρύχωρο δωμάτιο γεμάτο μούχλα και μια παρέα από μαλλιάδες, οι οποίοι, υπό την επήρεια ακατονόμαστων ουσιών, καταστρώνουν μοχθηρά σχέδια για τη βίαιη ανατροπή του παγκόσμιου status quo.
Πράγματι, το στερεότυπο αυτό συχνά ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Από προσωπική άποψη, όμως, γνωρίζω πως η Δημοτική Αγορά της Κυψέλης είναι κάτι τελείως διαφορετικό.
Τόσο εγώ όσο και αρκετοί συνάδελφοί μου συγγραφείς έχουμε στο παρελθόν παρουσιάσει βιβλία μας στον συγκεκριμένο χώρο. Εναν χώρο που επίσης φιλοξενεί συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις καθώς και δωρεάν μαθήματα ελληνικών σε μετανάστες. Ποτέ δεν παρατήρησα κάτι «περίεργο», ποτέ δεν είδα κάποια εστία έντασης, κάποιο «σκηνικό» που θα με προβλημάτιζε, που θα με ενοχλούσε. Αντίθετα, συνάντησα Κυψελιώτες κάθε ηλικίας αλλά και κάθε πολιτικού προσανατολισμού (έστω και αν η «κατάληψη» αυτή έχει γίνει από άτομα που πρόσκεινται στην εξωκοινοβουλευτική Αριστερά) να συμμετέχουν με όρεξη και ενθουσιασμό σε πολιτιστικές εκδηλώσεις από τις οποίες η Πολιτεία τούς έχει, εδώ και χρόνια, αποκλείσει.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η τελευταία παρουσίαση βιβλίου μου στην Αγορά. Δίπλα μου ο καλός φίλος και συνσυγγραφέας Δημήτρης Μαμαλούκας και στο κοινό ο αγαπημένος (και βέρος Κυψελιώτης) ομότεχνος Μένης Κουμανταρέας. Το εν λόγω event πραγματοποιήθηκε στις αρχές του περασμένου Ιουνίου, ανάμεσα στις δύο τελευταίες προεκλογικές αναμετρήσεις. Την εποχή δηλαδή που κατέβαινα υποψήφιος βουλευτής με το ΠΑΣΟΚ! Οπως ασφαλώς καταλαβαίνετε, σε ένα «αυτόνομο αναρχοκρατούμενο στέκι» ένας πολιτευτής του Κινήματος θα είχε απομακρυνθεί σηκωτός και με συνοπτικές διαδικασίες πριν ακόμη προλάβει να καλησπερίσει το φιλοθέαμον κοινό. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όμως, η παρουσίαση ολοκληρώθηκε χωρίς παρατράγουδα και έπειτα από δυο-τρεις (κερασμένες) μπίρες ο πασοκτζής συγγραφέας μας επέστρεψε σπίτι του, σώος και αβλαβής».
Για την Αγορά έγραψε και η Λώρη Κέζα στο Βήμα: «...Στη μέση της Φωκίωνος Νέγρη βρίσκεται η Δημοτική Αγορά, ένα κτίσμα του 1935 που ερείπωνε. Ήταν κλειστή για επτά χρόνια όταν ανέλαβαν δράση οι γείτονες. Δεν έγινε καμία θεαματική αρχιτεκτονική παρέμβαση, απλά καθαρίστηκε και γέμισε ανθρώπους. Ζωντάνεψε. Γίνονται περί τις εκατό εκδηλώσεις τον χρόνο. Δεν υπάρχει καμία φαντασμαγορία ούτε επισημότητες (...) Δεν είναι εκδηλώσεις επιπέδου Megaron Plus ούτε κάποια συναυλία θα μπορούσε να ανταγωνιστεί τις παραγωγές του Παλλάς. Υπάρχει μια αίσθηση χειροποίητου (...) Είναι ένας πρωτοβάθμιος χώρος τέχνης, όπου δεν χρειάζονται ατζέντηδες, γκαλερίστες, εκδότες, μάνατζερ... Στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης λοιπόν δεν συχνάζουν ούτε βάνδαλοι ούτε αλητάμπουρες. Ο Δήμος θα μπορούσε να τους στηρίξει σε αυτό που ήδη κάνουν επιτυχώς, αντί να τους διώχνει κακήν κακώς».
Ιωάννα Δρόσου
Περισσότερες πληροφορίες για τις δράσεις και εκδηλώσεις της Αγοράς στο www.agorakypselis.gr
Για να μαθαίνουν οι νεότεροι και να θυμούνται οι πιο παλιοί
• Η κατάληψη στην Ελλάδα δεν ανακαλύφθηκε από κάποιους περίεργους απροσάρμοστους καταστροφείς. Αποτέλεσε αποτελεσματικό και πρωτότυπο μέσο στα χέρια κυρίως της ανανεωτικής κομμουνιστικής αριστεράς στο φοιτητικό κίνημα, με τη δημιουργική μορφή της «λειτουργικής κατάληψης», μια παραλλαγή της «ανοιχτής κατάληψης» της Αγοράς. Που δεν κλείνει τις πόρτες ενός φρουρίου καθαρότητας -ιδεολογικής ή πολιτικής- εν αναμονή της επανάστασης, αλλά δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να μετάσχουν σε ένα γίγνεσθαι ταυτόχρονα ανατρεπτικό και δημιουργικό.
• Από την άλλη, η έννοια του αυτοδιαχειριζόμενου χώρου, όπως είναι η Αγορά της Κυψέλης, είναι συνυφασμένη με την αυτοτέλεια, την ανεμπόδιστη συμμετοχή όσων σέβονται τις δημοκρατικές λειτουργίες και την ανεξαρτησία από κάθε αρχή. Δεν μπορεί κατά κανένα τρόπο να λειτουργεί ένας αυτοδιαχειριζόμενος χώρος υπό την εποπτεία κάποιων, που φοβούνται μήπως παρεκτραπεί η αυτοδιαχείριση σε αυτό που ακριβώς είναι: αυθύπαρκτη πρωτοβουλία πολιτών. Ούτε μπορεί να τεθεί υπό προϋποθέσεις άλλες πέρα από το σεβασμό της άμεσης δημοκρατίας και των δημοκρατικών αρχών που τη διέπουν. Διαφορετικά, από αυτοδιαχειριζόμενος γίνεται αυτοαναφορικός χώρος, αν όχι αυτιστικός.
Ας μην ξεχάσουμε τόσο γρήγορα ότι τα πρώτα σημάδια εξαλλαγής των χειραφετητικού πυρήνα της οκτωβριανής επανάστασης ήρθαν όχι με τον Στάλιν, αλλά με την καταστολή της Κροστάνδης (τηρουμένων, πάντα, των αναλογιών -αλλά εξ όνυχος τον λέοντα...)
Χ.Γ.
Πηγή epohi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου