Λίγα βιβλία έχουν τόσο σημαδέψει μια γενιά διανοουμένων όσο «Οι
Κολασμένοι της γής»με τον περίφημο πρόλογο του Ζαν-Πολ Σαρτρ που δοξάζει
τη βία του καταπιεσμένου, το 1961. Πάντως, η σκέψη του Φραντς Φανόν,
που σφραγίστηκε καθοριστικά από την εμπειρία του ως στρατευμένου
ψυχιάτρου, αξίζει να αναψηλαφηθεί υπό το φως της αποκτηθείσας
ανεξαρτησίας και του τρομερού εμφυλίου πολέμου που ρήμαξε την Αλγερία τη
δεκαετία του 1990.
Φραντς Φανόν: Η εξεγερμένη συνείδηση του κολασμένου
Της
Σαλίμα Γκεζαλί*
Η διαδρομή του ξεκινάει από τη Μαρτινίκη και πάει μέσω Γαλλίας στην Αλγερία, για να τερματιστεί σε ένα αμερικανικό νοσοκομείο, απ’ όπου επέστρεψε για να ταφεί στην Αλγερία. Ένα ταξίδι μεστό από πλούσιες ιστορικές πληροφορίες, τις οποίες άνθρωποι σαν τον Φανόν ενσαρκώνουν με το μεγαλύτερο πάθος και οργή. Από την κληρονομιά της δουλείας στη μάχη κατά του ναζισμού, κι απ’ εκεί στον αγώνα κατά της αποικιοκρατίας, για να πεθάνει σε μια χώρα που παρέμενε σημαδεμένη από το ρατσισμό και να ταφεί τελικά σε μια γη όπου συντελέστηκε -και στη συνέχεια προδόθηκε– μια από τις πιο εμβληματικές επαναστάσεις της σύγχρονης ιστορίας. Ζωή και θάνατος του Φανόν μπαίνουν κάτω από την προμετωπίδα της ριζοσπαστικής στράτευσης του Ανθρώπου. Για τον Φανόν, Άνθρωπος σημαίνει αυτός που υποφέρει.
Η αντίφαση, που ορθά επισημαίνεται, ανάμεσα στα ρομαντικά του φτερουγίσματα πάνω στην αλγερινή επανάσταση και στο δικτατορικό καθεστώς που εγκαθίσταται την επαύριο της ανεξαρτησίας, δεν είναι η μόνη στην πορεία του Φανόν. Ο παρασημοφορημένος ήρωας του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, στον πόλεμο της Αλγερίας πολέμησε εναντίον των πρώην ηρώων της απαλευθέρωσης της Γαλλίας, που έγιναν αποικιοκράτες και υπέρμαχοι του ολοκληρωτικού πολέμου κατά των Αλγερινών. Και εδώ, η έννοια της βίας για τον Φανόν ξεδιπλώνεται ξεκάθαρα.
Απέναντι στη βολεμένη συνείδηση αυτών που πρώτα αρνούνται ότι οι φωτεινοί ήρωες της απελευθέρωσης της Γαλλίας μπορεί να έγιναν καθάρματα στην Αλγερία, έπειτα δικαιολογούνται λέγοντας ότι οι ήρωές τους δεν καταδίωξαν το δικό τους λαό, αλλά κάποιον άλλον, πριν περάσουν στην αντεπίθεση επικαλούμενοι κάποιες «οικουμενικές» αξίες και εξυμνήσουν την «ευεργετική επίδραση της αποικιοκρατίας». Όλα αυτά σε μια συζήτηση που διχάζει τη Γαλλία, κι άλλο τόσο την Αλγερία. Όχι σε δύο χωριστά στρατόπεδα που αφήνουν να φαίνονται καθαρά οι διαφορές ουσίας μεταξύ των υπέρμαχων και των πολέμιων της αποικιοκρατίας, αλλά μέσα σε μια αταξία των μέσων μαζικής ενημέρωσης και της χειραγώγησης από τους πολιτευτές, όπου τα πλήγματα και οι φραστικές επιθέσεις απαντούν η μια στην άλλη χωρίς να ακούν.
Το ότι οι ίδιοι περίπου άνθρωποι συναντώνται για να τιμήσουν τον Φανόν, αφού τίμησαν τον Αλμπέρ Καμύ, είναι ενδεικτικό των ορίων αυτού που μπορούμε να περιμένουμε από την επέτειο μιας μνήμης. Όχι με τη νηφαλιότητα μιας Παιδείας και μιας Ιστορίας που αναγνωρίζουν η μία την άλλη, αλλά, όπως συνήθως γίνεται, μέσα στον (εσωτερικό) ανταγωνισμό των διαφορετικών εκδοχών της Μνήμης.
Πώς να καταλάβουμε διαφορετικά το γεγονός ότι εφημερίδες και διανοούμενοι, που, στο όνομα της καταπολέμησης της τρομοκρατίας, έχουν κάνει πιστεύω τους την πολιτική της «εκρίζωσης των ισλαμιστών», αποτίουν φόρο τιμής στον Φανόν;
Ο Φανόν, πολύ κοντά στους χθεσινούς μας προβληματισμούς όσο και στη σημερινή μας σιωπή, μπορεί, αν δεν προσέξουμε, να αποκτήσει γρήγορα καυτή επικαιρότητα. Γιατί καμιά φορά η οργή είναι το μόνο που απομένει σε μια ανθρωπότητα από την οποία έχουν αφαιρεθεί πάρα πολλά, αν όχι τα πάντα.
* Η Σαλίμα Γκεζαλί είναι δημοσιογράφος, υπεύθυνη του ιστότοπου Lanation.info, στο Αλγέρι.
Φραντς Φανόν: Η εξεγερμένη συνείδηση του κολασμένου
Της
Σαλίμα Γκεζαλί*
Η διαδρομή του ξεκινάει από τη Μαρτινίκη και πάει μέσω Γαλλίας στην Αλγερία, για να τερματιστεί σε ένα αμερικανικό νοσοκομείο, απ’ όπου επέστρεψε για να ταφεί στην Αλγερία. Ένα ταξίδι μεστό από πλούσιες ιστορικές πληροφορίες, τις οποίες άνθρωποι σαν τον Φανόν ενσαρκώνουν με το μεγαλύτερο πάθος και οργή. Από την κληρονομιά της δουλείας στη μάχη κατά του ναζισμού, κι απ’ εκεί στον αγώνα κατά της αποικιοκρατίας, για να πεθάνει σε μια χώρα που παρέμενε σημαδεμένη από το ρατσισμό και να ταφεί τελικά σε μια γη όπου συντελέστηκε -και στη συνέχεια προδόθηκε– μια από τις πιο εμβληματικές επαναστάσεις της σύγχρονης ιστορίας. Ζωή και θάνατος του Φανόν μπαίνουν κάτω από την προμετωπίδα της ριζοσπαστικής στράτευσης του Ανθρώπου. Για τον Φανόν, Άνθρωπος σημαίνει αυτός που υποφέρει.
Η αντίφαση, που ορθά επισημαίνεται, ανάμεσα στα ρομαντικά του φτερουγίσματα πάνω στην αλγερινή επανάσταση και στο δικτατορικό καθεστώς που εγκαθίσταται την επαύριο της ανεξαρτησίας, δεν είναι η μόνη στην πορεία του Φανόν. Ο παρασημοφορημένος ήρωας του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, στον πόλεμο της Αλγερίας πολέμησε εναντίον των πρώην ηρώων της απαλευθέρωσης της Γαλλίας, που έγιναν αποικιοκράτες και υπέρμαχοι του ολοκληρωτικού πολέμου κατά των Αλγερινών. Και εδώ, η έννοια της βίας για τον Φανόν ξεδιπλώνεται ξεκάθαρα.
Απέναντι στη βολεμένη συνείδηση αυτών που πρώτα αρνούνται ότι οι φωτεινοί ήρωες της απελευθέρωσης της Γαλλίας μπορεί να έγιναν καθάρματα στην Αλγερία, έπειτα δικαιολογούνται λέγοντας ότι οι ήρωές τους δεν καταδίωξαν το δικό τους λαό, αλλά κάποιον άλλον, πριν περάσουν στην αντεπίθεση επικαλούμενοι κάποιες «οικουμενικές» αξίες και εξυμνήσουν την «ευεργετική επίδραση της αποικιοκρατίας». Όλα αυτά σε μια συζήτηση που διχάζει τη Γαλλία, κι άλλο τόσο την Αλγερία. Όχι σε δύο χωριστά στρατόπεδα που αφήνουν να φαίνονται καθαρά οι διαφορές ουσίας μεταξύ των υπέρμαχων και των πολέμιων της αποικιοκρατίας, αλλά μέσα σε μια αταξία των μέσων μαζικής ενημέρωσης και της χειραγώγησης από τους πολιτευτές, όπου τα πλήγματα και οι φραστικές επιθέσεις απαντούν η μια στην άλλη χωρίς να ακούν.
Το ότι οι ίδιοι περίπου άνθρωποι συναντώνται για να τιμήσουν τον Φανόν, αφού τίμησαν τον Αλμπέρ Καμύ, είναι ενδεικτικό των ορίων αυτού που μπορούμε να περιμένουμε από την επέτειο μιας μνήμης. Όχι με τη νηφαλιότητα μιας Παιδείας και μιας Ιστορίας που αναγνωρίζουν η μία την άλλη, αλλά, όπως συνήθως γίνεται, μέσα στον (εσωτερικό) ανταγωνισμό των διαφορετικών εκδοχών της Μνήμης.
Πώς να καταλάβουμε διαφορετικά το γεγονός ότι εφημερίδες και διανοούμενοι, που, στο όνομα της καταπολέμησης της τρομοκρατίας, έχουν κάνει πιστεύω τους την πολιτική της «εκρίζωσης των ισλαμιστών», αποτίουν φόρο τιμής στον Φανόν;
Ο Φανόν, πολύ κοντά στους χθεσινούς μας προβληματισμούς όσο και στη σημερινή μας σιωπή, μπορεί, αν δεν προσέξουμε, να αποκτήσει γρήγορα καυτή επικαιρότητα. Γιατί καμιά φορά η οργή είναι το μόνο που απομένει σε μια ανθρωπότητα από την οποία έχουν αφαιρεθεί πάρα πολλά, αν όχι τα πάντα.
* Η Σαλίμα Γκεζαλί είναι δημοσιογράφος, υπεύθυνη του ιστότοπου Lanation.info, στο Αλγέρι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου