O ΓΙΩΡΓΟΣ ΕΙΝΑΙ ΜΑΓΚΑΣ
Του
Πάνου Σκουρολιάκου
Γνώρισα τον Γιώργο στη δουλειά. Είναι μουσικός. Παίζει κλαρίνο και είναι Ρομ, δηλαδή Τσιγγάνος. Αυτό που απαξιωτικά ο κόσμος, λέει Γύφτος!
Η παράδοση θέλει τους Τσιγγάνους να είναι μια ινδική κάστα μουσικών και χορευτών που μετανάστευσε βορειοδυτικά της κοιτίδας τους, πέρασε στην Ευρώπη και από εκεί σε όλον τον κόσμο. Δούλευαν το σίδερο, τα χαλκώματα, έφτιαχναν καλάθια, εμπορεύονταν, μα πάνω απ’ όλα, έπαιζαν μουσική και χόρευαν.
Οι τσιγγάνοι μουσικοί, λοιπόν, μάθαιναν τους σκοπούς και τα τραγούδια του τόπου όπου μετανάστευαν, τα μπόλιαζαν με την αύρα τους και γίνονταν έτσι περιζήτητοι σε γιορτές, πανηγύρια γάμους και χαρές. Στα χρόνια της τουρκοκρατίας, στην ενιαία και χωρίς σύνορα Βαλκανική και Ανατολή, τα τσιγγάνικα μπουλούκια κάλυπταν όλο το γεωγραφικό και μουσικό τοπίο. Ξεκινούσαν από την Κωνσταντινούπολη και, μέσα σε τέσσερα χρόνια ταξιδιού, έφταναν μέχρι τη Μεσοποταμία και την Αίγυπτο, παίζοντας τα τραγούδια του κάθε τόπου με θαυμαστή ακρίβεια και σεβόμενοι και τις απειροελάχιστες μουσικές διαφορές ανάμεσα σε δύο περιοχές. Έκαναν άλλα τέσσερα χρόνια να επιστρέψουν και αυτό το πήγαινε - έλα, η οχταετία δηλαδή, επαναλαμβανόταν τρεις ή τέσσερις φορές στη ζωή του κάθε μουσικού.
Με την πτώση της οθωμανικής αυτοκρατορίας, τη δημιουργία εθνικών κρατών και τη χάραξη συνόρων, οι τσιγγάνοι «εγκλωβίσθηκαν» στα νέα ελεύθερα κράτη.
Συνέχισαν, λοιπόν, σε μικρότερο γεωγραφικό χώρο, τον πλάνητα βίο τους με τη μουσική, το χορό και τις άλλες τέχνες τους ως όχημα επιβίωσης και δημιουργίας. Και συνεχίζουν, μέχρι τις μέρες μας.
Περιοδεία με τον Γιώργο
Σημαίνουσα μουσική προσωπικότητα της φυλής του σήμερα είναι και ο Γιώργος Μάγκας. Ένας χαρισματικός αλλά και ιδιόρρυθμος, ως προσωπικότητα, δεξιοτέχνης του κλαρίνου.
Ήταν χειμώνας του 1994-1995, όταν αποφασίσαμε με τον Παύλο Κοντογιαννίδη και άλλους ομότεχνους να περιοδεύσουμε ανά την Ελλάδα με μια επιθεώρηση. Ο θίασος στελεχώθηκε, τα κείμενα οι μουσικές και οι χορογραφίες έτοιμες, όμως κάτι μας έλειπε.
Τότε, έπεσε η ιδέα από τον Πέτρο Φιλιππίδη, αν δεν κάνω λάθος:
-«Γιατί δεν προτείνετε στον Γιώργο τον Μάγκα;».
-«Τον κλαριντζή;».
-«Τον κλαριντζή!».
Εκείνη την εποχή ο Γιώργος είχε εμφανισθεί στο MTV και οι μετοχές του είχαν εκτοξευθεί. Εγώ τον ήξερα από τους δίσκους που του είχαν κάνει οι αδελφοί Φαληρέα, αλλά και από τα «live» του, καθ’ ότι ως ρουμελιώτης, τον απολάμβανα συχνά στα πανηγύρια.
«Κλείσαμε!» είπαμε με μια φωνή εγώ και ο Παύλος. Η συνάντηση έγινε στο θέατρο που κάναμε πρόβες και η περιοδεία ξεκίνησε. Ο θίασος και ο Γιώργος με την σύντροφό του, την τραγουδίστρια Τζούλη. Απερίγραπτες στιγμές εκείνες που όλος ο θίασος εμφανιζόταν με προεξάρχοντα τον Μάγκα στο κλαρίνο, και με την Τζούλη στο τραγούδι. Και βέβαια τα νούμερα της επιθεώρησης με γέλιο και πολύ κέφι!
Δεύτερη μέρα του χρόνου
Πολλά θυμάμαι. Θα σταθώ σε ένα. Παίζαμε προπαραμονή πρωτοχρονιάς στην Φλώρινα. Η επόμενη παράστασή μας ήταν στις δύο Ιανουαρίου στην Πτολεμαΐδα.
-«Εγώ θα κατέβω Λειβαδιά, να δω και τα παιδιά μου» μου λέει ο Γιώργος. «Θες να σε πάρω μαζί;».
-«Φύγαμε» του είπα και με έφερε ταξιδεύοντας όλη τη νύχτα από τη Φλώρινα στη Λειβαδιά. Εγώ λαγοκοιμόμουνα, ο Γιώργος στο τιμόνι, κι η Τζούλη πλάι του. Φτάσαμε ξημερώματα στη Λειβαδιά.
-«Να πάρω ένα ταξί» είπα, «να κατέβω στην Αθήνα».
-«Όχι, θα πας με συγκοινωνία, θα φτάσεις γρήγορα!» επέμενε ο Γιώργος. Έτσι και έγινε.
Το ραντεβού για την άνοδό μας στην Πτολεμαΐδα ήταν πρωί της επομένης της πρωτοχρονιάς. Ήρθαν με τη Τζούλη μέσα στη λευκή μερσεντές με λίγη καθυστέρηση.
-«Αργήσαμε, γιατί ετοιμάζαμε κάτι για το δρόμο». Κάναμε, λοιπόν, ένα ταξίδι όπου αμέτρητα τάπερ άνοιγαν και αποκάλυπταν κεφτεδάκια, πατάτες, τυροπιτάκια, γλυκίσματα, φρούτα και όλου του κόσμου τα καλά.
Ο Γιώργος ήξερε όλες τις βρύσες στο δρόμο μας. Ταξιδεύαμε στην παλαιά εθνική οδό. Σε κάθε βρύση, σταμάταγε και παίρναμε νερό. Μιας και πηγαίναμε με τη μερσεντές, το νερό δεν είχε τελειώσει μέχρι την επόμενη βρύση, αλλά αυτό δεν είχε καμία σημασία. Σταματάγαμε, αδειάζαμε το παλιό και γεμίζαμε φρέσκο νερό. Και ανάμεσα, τα καλούδια συνοδευόμενα από κουβέντα, μουσικές και ρεμβασμό.
Σε αυτό του το ταξίδι ο Γιώργος δεν φαινότανε να βιάζεται. Οδηγούσε το όχημα σταθερά, με αρχοντιά, σαν να οδηγούσε την πρώτη άμαξα του καραβανιού. Σαν να είχε την ευθύνη όλης της φαμίλιας. Κι έτσι χωρίς να το καταλάβουμε, ήταν σαν να μεταφερθήκαμε σε άλλες εποχές, με άλλα μέσα. Τότε, που η γενιά του Γιώργου από τόπο σε τόπο, ταξίδευε, δούλευε, γνώριζε ανθρώπους, τραγούδαγε και χόρευε, ερωτευόταν, γεννιόταν και πέθαινε πάνω σ’ ένα κάρο, κάτω από τα αστέρια, σε μια κοινωνία που γοητευόταν από την παρουσία τους, αλλά δεν τους καταλάβαινε. Κι αυτό γιατί ήταν τόσο κοντά στην ουσία της πραγματικής ζωής η γενιά του Γιώργου, που «οι δικοί μας» δεν μπορούσαν να την νιώσουν.
Ζήσαμε, λοιπόν, ένα ταξίδι παλιό, με νέα μέσα! Φθάνοντας στην Πτολεμαΐδα, η μερσεντές ξανάγινε μερσεντές, τα ταπεράκια είχανε αδειάσει, νερό υπήρχε μπόλικο από την τελευταία βρύση, ο Γιώργος ήταν πάλι ο Μάγκας του MTV και των πανηγυριών, ο Γιώργος Μάγκας της παράστασής μας, και μαζί του η Τζούλη του, ο φύλακας άγγελός του.
***
Παρακολουθώ όλα αυτά τα χρόνια τον Γιώργο και χαίρομαι την αξεπέραστη τέχνη του και ακόμα τον τρόπο που έχει διαλέξει να πορευθεί μέσα στη ζωή και απέναντι από όλους εμάς που δεν θα ξεπεράσουμε ποτέ τις φοβίες μας για τον τρόπο που ζουν αυτά τα αλλόκοτα, γοητευτικά και ελεύθερα πλάσματα. Χαίρομαι, λοιπόν, να απολαμβάνω με την καρδιά μου, τα έργα της ψυχής και των χεριών τους, όπου γης.
Νά ’ναι πάντα καλά!...
Πηγή epohi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου